Rozhodnutie Najvyššieho súdu SR - Prasknuté čelné sklo musí byť preplatené poisťovňami
Konečne majú motoristi k dispozícii jasné rozhodnutie Najvyššieho súdu SR, ktorým vydal vysvetľujúce stanovisko k škodám spôsobených na čelných sklách áut poškodených vymršteným kameňom. Rozhodnutie Najvyššieho súdu SR – Prasknuté čelné sklo musí byť preplatené poisťovňami.
Pár rokov sme si my motoristi nemohli byť istí, či PZP bude kryť škodu na čelnom skle spôsobenú kameňom a škoda bude uhradená. Bolo treba si pripoistiť škodu na čelné sklo auta. Poisťovne v minulosti argumentovali tým, že odskočenie kameňa alebo iného predmetu spod kolies motorového vozidla, nie je okolnosťou, ktorá má pôvod v prevádzke motorového vozidla škodcu. Rozhodnutia slovenských súdov v tejto otázke boli rôzne, keďže neexistoval jednotný právny výklad.
Dnes sa už nemusíte obávať, že by vám poisťovne nepreplatili škodu z PZP. Je to jednoznačne ich povinnosť.
Kameňom poškodené čelné sklo a vysvetľujúce stanovisko NS SR
Rozhodnutie Najvyššieho súdu SR je vydané v Zbierke stanovísk Najvyššieho súdu SR č. 10/2014. Vysvetľujúce 135. stanovisko zbierky pojednáva o škode spôsobenej vymršteným kameňom na čelnom skle auta.
Najvyšší súd vo svojom stanovisku poukazuje na to, že motorové vozidlo je v prevádzke nielen vtedy, keď sa pohybuje, ale aj vtedy, keď je motor len v chode. To znamená, že prevádzkou vozidla sa rozumie aj príprava na jazdu, aj určité výkony po skončení jazdy a údržba. Najvyšší súd teda došiel k rovnakému záveru, ako NBS v roku 2013.
Zo stanoviska NS SR citujeme: „Nie sú pochybnosti o tom, že samotný pohyb (valivý pohyb kolies) a rýchlosť dopravného prostriedku sú osobitnou a špecifickou vlastnosťou jeho prevádzky. Ak v súvislosti s valivým pohybom kolies dôjde k vymršteniu kameňa, ktorý spôsobí škodu na autoskle iného auta, k takejto škode dochádza v súvislosti s prevádzkou motorového vozidla, t. j. s jeho činnosťou a pohybom. Prejavom prevádzky motorového vozidla je v tomto prípade otáčavý pohyb jeho kolies. Aj keď kameň nie je súčasťou motorového vozidla, bez pôsobenia otáčavého pohybu kolies idúceho motorového vozidla by kameň zostal na svojom mieste na ceste a k jeho vymršteniu a vzniku škody by nedošlo. Prevádzka motorového vozidla je teda príčinou vymrštenia kameňa, ktorý nárazom do čelného skla iného motorového vozidla spôsobí škodu.“
Poškodené čelné sklo netreba priplácať z vlastného vrecka
Na záver si zosumarizujeme fakty. Ak vám vymrštený kameň počas prevádzky vozidla (a to nielen počas jazdy) poškodí čelné sklo, alebo akékoľvek autosklo, poisťovňa môže urobiť len jedinú korektnú vec – a to uhradiť vám spôsobenú škodu.
Rozhodnutie Najvyššieho súdu SR – Prasknuté čelné sklo
Spomenuté stanovisko si môžete stiahnuť v plnom znení TU. Nikdy neviete, kedy sa vám zíde.